Veille scientifique du CRIFPE no. 213

Livres

Day Good, K. (2020). Bring the World to the Child. Technologies of Global Citizenship in American Education. Cambridge, MA, USA : The MIT Press.
Demazière, D., Morissette, J. & Zune, M. (dir.) (2019). La socialisation professionnelle, au cœur des situations de travail. Toulouse, France : Octarès Édition.
Demers, S. (2020). La guerre contre l’école publique et ses enseignant·es. Saint-Joseph-du-Lac, Québec : M Éditeur.
Hirsch, M. & Spitzer, L. (2020). School Photos in Liquid Time. Reframing Difference. Seattle, Seattle, WA : University of Washington Press.
Knee, J. A. (2020). Class Clowns. How the Smartest Investors Lost Billions in Education. NY, NY, USA : Columbia Business School Publishing.
Martin, V., Thibault, M. & Theis, L. (dir.) (2019). Enseigner les premiers concepts de probabilités. Un monde de possibilités !. Québec, Québec : Presses de l’Université du Québec.
Phelan, A. M., Pinar, W. F., Ng-A-Fook, N. & Kane, R. (2020). Reconceptualizing Teacher Education. A Canadian Contribution to a Global Challenge. Ottawa, Ontario : University of Ottawa Press / Les Presses de l’Université d’Ottawa.
Plass, J. L., Mayer, R. E. & Homer, B. D. (dir.) (2020). Handbook of Game-Based Learning. Cambridge, MA, USA : The MIT Press.
Trowler, P. (2020). Accomplishing Change in Teaching and Learning Regimes. Higher Education and the Practice Sensibility. Oxford, U.K. : Oxford Press University.

Mémoires et thèses

Cardona, G. (2019). The Achievement Gap : Changing the Educational System into a Business Model to Improve Accountability and Student Success. A Mixed-Methods Design. Mémoire de maîtrise inédit, California State university, Northridge, California, USA.
Hassan, T. (2020). Building on Indigenous capacity: opportunities for self-determination through post-secondary education in Wasagamack First Nation. Mémoire de maîtrise inédit, University of Manitoba, Winnipeg, Manitoba.
Rosenberg, A. (2019). Supports and Obstacles to School Reform in the 21st Century: Strategies for Educational Change. Mémoire de maîtrise inédit, McGill University, Montreal, Quebec.
Viens, C. (2019). Accompagner le développement professionnel d’accompagnateurs pédagogiques qui soutiennent la mise en oeuvre d’une éducation inclusive : une recherche-action-éducation en milieu minoritaire francophone de l’Alberta. Thèse de doctorat inédite, Université du Québec à Montréal, Montréal, Québec.
Vieux-Fort, K. (2019). Les parcours de jeunes francophones qui choisissent d’étudier dans un cégep anglophone: une étude rétrospective. Thèse de doctorat inédite, Université Laval, Québec, Québec.

Rapports et études

Gershenson, S. (2020). Great Expectations. The Impact of Rigorous Grading Practices on Student Achievement. Columbus, Ohio, USA : Thomas B. Fordham Institute.
Gravelle, F. (2019). Gestion des établissements d’enseignement à l’ère de l’implantation du numérique. Montréal, Québec : Réseau d’enseignement francophone à distance du Canada (REFAD).
Larochelle-Audet, J., Magnan, M.-A., Doré, E., Potvin, M., Saint-Vincent, L.-A., Gélinas-Proulx, A. et al. (2020). Diriger et agir pour l’équité, l’inclusion et la justice sociale : boîte à outils pour les directions d’établissement d’enseignement. Montréal, Québec : Observatoire sur la formation à la diversité et l’équité (OFDE).
Lefebvre, S. (2019). Peur de quoi ? L’extrémisme violent au Québec et le paysage médiatique. Montréal, Québec : FRQSC.
OECD (2020). The Digitalisation of Science, Technology and Innovation. Key Developments and Policies. Paris, Paris, France : OECD Publishing.

Périodiques professionnels

École branchée, 22(2) 2019
Professionally Speaking 2020
TEACH magazine 2020
Traces, 58(1) 2019

Revues scientifiques

Digital Scholarship in the Humanities (DSH), 34(4) 2019
Éducation & Formation, (315) 2019
La nouvelle revue – Éducation et société inclusives, 3(87) 2019
Phronesis, 8(1-2) 2019
Phronesis, 8(3-4) 2019
Revista Brasileira de Educação do Campo, 4 2019

Colloques en éducation

8e Sommet du numérique en éducation
7e Colloque international en éducation : Enjeux actuels et futurs de la formation et de la profession enseignante
FAD 2020 – Le Colloque annuel francophone canadien
2020 SALTISSE Conference

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s